2013. november 3., vasárnap

Jó önéletrajzzal, proaktívan lehet munkát találni Berlinben

Ne várjunk a csodára, cselekedjünk!

Sokan, sokfélét mondtak arról, hogy milyennek kell lennie a jó német önéletrajznak. Azt, ugye, említenem sem kell, hogy nincs általános önéletrajz, minden egyes esetben a címzettnek megfelelően kell alakítani: hazudni nem szabad, de a hangsúlyokat bizony át lehet helyezni. Nem csak lehet, kell is. Szóval tessék bátran átgyúrni, ahányszor csak kell.
Azt hiszem, az önéletrajz tekintetében meglehetősen konzervatívak errefelé. Mindenképpen érdemes egy kiváló minőségű fotót készíttetni, ha lehet, profival, mert elvárják az arcképet. És nem díjazzák, ha egy kiránduláson készült fotóból nagyítjuk ki a megfelelő részt. Szeretik PDF-formátumban és e-mailen megkapni a jelentkezést.
Az önéletrajz elején jobbra fönt szerepel a fotó, mellette balra az elérhetőségek. Ezután rögtön a tevékenységek (Berufstätigkeit) és diplomák (Ausbildungen) szerepeljenek táblázatban és időben visszafelé. A diploma másolatai mellett szerencsés az előző munkahelyekről származó ajánlásokat is mellékelni. A diplomákat hivatalos német fordításban kérik, de a legjobb, ha honosíttatva is vannak. Utóbbi még előttem áll, de egyáltalán nem biztos, hogy nekivágok, ugyanis elég macerás és költséges. Aki fiatal és már EU-konform a diplomája, ennyivel is beljebb van. Bár, hogy mi számít errefelé elfogadottnak, az elég fura: az én teljesen friss cukrász szakmunkás bizonyítványomhoz már német és angol nyelvű Europass-t is kaptam, de még arra is csak húzták a szájukat, hogy honosíttassam. Pedig biztos vagyok benne, hogy egyáltalán nincs már rá szükség. A Lebenslauf-ot az ősöreg "Sehr geehrte Damen und Herren" kezdetű, a vessző után kisbetűvel és új sorban írandó szöveggel kell elküldeni. Persze, ha tudjuk, hogy pontosan férfinak vagy nőnek megy/esetleg a nevét is ismerjük a címzettnek, akkor a "Sehr geehrte Frau", vagy "Sehr geehrter Herr" + név megszólítás játszik. Nagyon nehéz volt megszoknom, hogy itt én is mindenkinek Frau vagyok. Még a tanáriban, ahol mindenki tegeződik, ha egymásról beszélnek, gyakran Frau X-et vagy Herr Y-t mondanak. A fiatalok is. Rémesen régimódinak tetszik, de hát ez van. Visszatérve az önéletrajzhoz. A diplomák után érdemes az egyéb tanulmányokat is külön felsorolni: ide jöhetnek a számítástechnikai tanfolyamok, továbbképzések, kisebb jelentőségű tanulmányok. Privát dolgokat csak a legvégére, és nagyon röviden érdemes beleírni. A gyerekekkel otthon töltött GYES-t (Kinderpause) én megemlítettem, mert így nincs hiányosság az időrendben.
Még valami: ha az ember nem pályázatra jelentkezik, csak egyszerűen munkát szeretne találni, alaposan nézzen körül a kiszemelt területen (térben és tevékenységre vontakoztatva egyaránt érvényes) és Kezdje el küldözgetni az önéletrajzát. Én is ezt csináltam, és a harmadik helyre föl is vettek. Igaz, hogy részmunkaidőre, de első lépésként így is maga volt a csoda. Azóta már még több munkát kaptam onnan, szóval továbbléptem. Hajrá! Csak bátran!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése