2022. március 22., kedd

Háborús bűn vagy bűn a háború?


"Alapos a gyanú, hogy háborús és emberiség elleni bűncselekményeket egyaránt elkövettek Ukrajnában" - olvasom egy újságcikkben és felmegy bennem a pumpa. Háborús bűn? Szerintem maga a háború a bűn és minden, amit ezen belül véghezvisznek bűn: minden egyes lövés, minden egyes robbantás, minden egyes lopás és mások kirablása. Annyira abszurd az egész: ha csak katonákat lövünk halomra, az még belefér a háború szabályrendszerébe? És ha hidakat robbantunk föl, akkor az addig rendben van, míg nem utassal teli buszok haladnak át éppen rajta? Kórházakat bombázni csak akkor bűn, ha száz méteres körzetben vélelmezhetően nem lapultak - amúgy a kórház megvédésére hivatott - katonák? Tudom, tudom, én civil vagyok, aki minden agressziót ellenez, nem érthetem a háború logikáját. Hát tényleg nem, talán mert nincs neki. Szabályok? Hogyan is lennének? Még ha az elején meg is próbálnak viszonylag fegyelmezetten célra törni, egy idő múlva már semmi nem számít, csak a lehetőség a hatalommal való visszaélésre, illetve a pusza túlélési ösztön: a "vagy ő, vagy én". A bűn ott kezdődik, amikor átlépik a másik ország határát és addig tart, amíg ki nem vonulnak. Nagyon sokat gondolkodom mostanában azon, hogy az orosz katonák, akik így vagy úgy, részt vesznek ebben az esztelen és értelmetlen háborúban, lesznek-e még valaha ép lelkek, vagy olyan szinten traumatizálja őket az, amit tettek, hogy egy életre megnyomorodnak. Parancsra tettem - védekeznek majd, de hány katona áll szemben a tisztekkel és hány tiszt Putyinnal? Biztos van erre is egy matematikai modell, hogy melyik a nagyobb kockázat, elmenni egy háborúba, vagy ellenállást szítani és megtagadni a parancsot. Úgy tudom, Oroszországban nincs halálbüntetés, a háborúban viszont visszalőnek. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése