Pocaklakószobor - Berlin, Prenzlauer Berg |
Sok olyan kifejezés van, amelyek hallatán a falra mászom. Nem
mindig tudom, hogy miért ráz ki a hideg tőlük, bár a marketinges hajcihőnél
azért érthető. A négy „kedvencem” következik.
Pocaklakó
Egyszer
volt, hol nem volt, volt egyszer egy kis pocok. Ja, nem, egy nagy pocak. És
annak a pocoknak, vagyis pocaknak volt egy lakója, a pocaklakó Még egyszer: nem
magzat, nem gyerek, nem kisbaba, hanem pocaklakó. Mint valami kis állatka, aki
bavackolja magát egy jó meleg fészekbe, ott áttelel és csak tavasszal bukkan
elő újra, hogy sokasodjon. Pocaklakója általában azoknak a kismamáknak van, akik
istennőnek maszkírozva fotóztatják magukat, illetve azoknak, akik a
bulvárújságok celebrovatain nőttek föl.
Jó volt magyarnak lenni
Megnyerte
valamelyik élsportolónk az aranyérmet? Húsz év után a magyar fociválogatott
rúgott egy gólt és kijutott valamelyik nemzetközi tornára? Édesbús, a sors meg
a történelem üldözöttjei vagyunk tematikájú kulturális biszbaszt tartottak
valahol? Szinte biztos, hogy az ilyen események után megrohanják honfitársainkat a hazafias
érzelmek és könnyes szemmel írják ki a közösségi oldalakra: jó volt magyarnak
lenni.
Miért? Máskor
nem jó? Én olyan országban szeretnék élni, ahol jó állampolgárnak, közösségi
embernek, csapattagnak, barátnak, munkatársnak, szülőnek, gyereknek lenni és az,
hogy magyarok vagyunk, természetes.
Forradalmian új
Dübörög a
marketingforradalom, amiben minden változás olyan kommunikációt kap, hogy a fal
adja a másikat. A mosószer, ami tegnap hófehérre mosott, mára úgy megújult,
hogy egyenesen patyolatfehér az eredmény. Holnapra persze ez is elszürkül és
jön helyette a forradalmian új formula, ami...hát igen, olyan fehérre mos,
amilyen fehér nincs is. A joghurt, ami tegnap még lágyan krémes volt, ma már a forradalmian
új összetevőktől (+ 5 százalék gyömölcsaroma) krémesen lágy. A „forradalom”
fogalom jelentése: teljes változás, egy területen, tudományban végbemenő
gyökeres átalakulás, fordulat. Ezt elég nehéz tusfüdő- vagy éppen
joghurtnyelven értelmezni. A termékkomunikátorok persze megpróbálják és puffogtatják
a jól hangzó kifejezéseket. Amelyek persze már olyannyira devalválódtak, hogy
semmit sem jelentenek.
Ízvilág
Az
élelmiszeripar csodája, ahogy eltünteti a határokat és egy doboz joghurttal, túrókrémmel
vagy egy zacsakó levesporral akár a végtelent is megcélozhatjuk. Hiszen ott van
az a sejtelmes, sokat mondó, de ki tudja mit jelentő „ízvilág”, ami azt szeretné sugallni, hogy csábító
alapanyagok tobzódásának fantasztikus eredményét vásárolhatja meg most bárki
százhuszonnyolc forintért. Az ízvilágért persze a valóságban legtöbbször
aromák, adalékanyagok, ízfokozók felelősek, a „még intenzívebb” változat esetén esetleg némi
gyümölccsel felturbózva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése