"Nálunk van ársapka az üzemanyagra, ezért nincs szükség 9 eurós bérletre" - nyilatkozta Vitézy Dávid a HVG-nek. Magyarul: csak az utazzon tömegközlekedéssel, akinek a) nincs kocsija, b) nincs kocsija. A többiek hajtsák csak nyugodtan a járgányt rogyásig. A belvárosokban is, akár órákig parkolóhelyet keresve. Mit nekünk globális felmelegedés, a lényeg az ársapka. Sehol sem könnyű a kényelemhez szokott embereket kirobbantani az autókból. Itt Berlinben a kollégáim jó része továbbra is - egyedül - autózik az iskolába. Vannak persze kivételek: az igazgató például esőben, hóban (azért volt egy-két napig hó), hidegben és forróságban is teker. Vannak még biciklihez ragasztott munkatársak, de tömegközlekedni nagyon kevesek szoktak, mondjuk például én, mert elég messze lakom a sulitól. De nem akarok hőst csinálni magamból, otthon én is többnyire autózom, mivel a lakóhelyemen rémesen rossz a tömegközlekedés (bár, amikor otthon vagyok, nem utazom naponta, igyekszem az elintéznivalókat értelmesen összeszervezni). De megpróbálok valahol a város szélén parkolni és HÉV-vel, metróval tovább utazni. Mondjuk otthon egyáltalán nem könnyű ezt megoldani, nagyon kevés a P+R parkoló. Békásmegyeren például a nyáron volt olyan nap, hogy egyetlen helyet sem találtam. De vissza a "nem kell 9 eurós jegy"-hez. Szerintem Vitézy gondolkodása rettenetesen hibás. Nem azért kell vonzóvá tenni a tömegközelekedést, mert drága a benzin, hanem azért, mert kevésbé terheli a környezetet. Ezt én már a negyedikeseknek is tanítom. A tömegközlekedésnek nem lehet alternatívája az olcsó üzemanyag. Még több bicikliút, P+R parkoló, még jobban megszervezett, sűrűbb és kényelmesebb járathálózatok kellenek ahhoz, hogy az emberek váltsanak. És kocsimegosztó appok, hogy ha már autózni muszáj (mert van ez így), akkor legyen tele az a kocsi. És természetesen nagyon kellene valamilyen értelmes propaganda a közösségi közlekedés népszerűsítésére. Annyi mindent kipakoltak már óriásplakátra, csak pont a fontos dolgok maradtak eddig el. A kormány a kommunikációra szánt milliárdokból kedvet csinálhatna például a kerékpározáshoz, indíthatna "hagyd otthon az autód" mozgalmat -, ha a következő választás megnyerésén túl másra is gondolna. Mondjuk a gyerekeink, unokáink jövőjére, ugye Kövér László? Nem elég ugyanis megszülni őket, de vizet, levegőt, életteret is kellene biztosítani számukra. Lehetőség szerint egészségeset!
2022. augusztus 18., csütörtök
Van rajta ársapka, nincs rajta ársapka
"Nálunk van ársapka az üzemanyagra, ezért nincs szükség 9 eurós bérletre" - nyilatkozta Vitézy Dávid a HVG-nek. Magyarul: csak az utazzon tömegközlekedéssel, akinek a) nincs kocsija, b) nincs kocsija. A többiek hajtsák csak nyugodtan a járgányt rogyásig. A belvárosokban is, akár órákig parkolóhelyet keresve. Mit nekünk globális felmelegedés, a lényeg az ársapka. Sehol sem könnyű a kényelemhez szokott embereket kirobbantani az autókból. Itt Berlinben a kollégáim jó része továbbra is - egyedül - autózik az iskolába. Vannak persze kivételek: az igazgató például esőben, hóban (azért volt egy-két napig hó), hidegben és forróságban is teker. Vannak még biciklihez ragasztott munkatársak, de tömegközlekedni nagyon kevesek szoktak, mondjuk például én, mert elég messze lakom a sulitól. De nem akarok hőst csinálni magamból, otthon én is többnyire autózom, mivel a lakóhelyemen rémesen rossz a tömegközlekedés (bár, amikor otthon vagyok, nem utazom naponta, igyekszem az elintéznivalókat értelmesen összeszervezni). De megpróbálok valahol a város szélén parkolni és HÉV-vel, metróval tovább utazni. Mondjuk otthon egyáltalán nem könnyű ezt megoldani, nagyon kevés a P+R parkoló. Békásmegyeren például a nyáron volt olyan nap, hogy egyetlen helyet sem találtam. De vissza a "nem kell 9 eurós jegy"-hez. Szerintem Vitézy gondolkodása rettenetesen hibás. Nem azért kell vonzóvá tenni a tömegközelekedést, mert drága a benzin, hanem azért, mert kevésbé terheli a környezetet. Ezt én már a negyedikeseknek is tanítom. A tömegközlekedésnek nem lehet alternatívája az olcsó üzemanyag. Még több bicikliút, P+R parkoló, még jobban megszervezett, sűrűbb és kényelmesebb járathálózatok kellenek ahhoz, hogy az emberek váltsanak. És kocsimegosztó appok, hogy ha már autózni muszáj (mert van ez így), akkor legyen tele az a kocsi. És természetesen nagyon kellene valamilyen értelmes propaganda a közösségi közlekedés népszerűsítésére. Annyi mindent kipakoltak már óriásplakátra, csak pont a fontos dolgok maradtak eddig el. A kormány a kommunikációra szánt milliárdokból kedvet csinálhatna például a kerékpározáshoz, indíthatna "hagyd otthon az autód" mozgalmat -, ha a következő választás megnyerésén túl másra is gondolna. Mondjuk a gyerekeink, unokáink jövőjére, ugye Kövér László? Nem elég ugyanis megszülni őket, de vizet, levegőt, életteret is kellene biztosítani számukra. Lehetőség szerint egészségeset!
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése