2024. május 20., hétfő

Hány éves a kapitány?


Matek továbbképzésen voltam. Azt próbálom meg kitalálni, miért nem értik és tudják megoldani a gyerekek a szöveges feladatokat. Vannak elképzeléseim, tapasztalataim, de úgy gondoltam, ezt jobb lenne szakemberekkel is megbeszélni. Aztán a "Fortbildungon" közvetített problémahalmaz még súlyosabbnak festette a helyzetet, mint gondoltam. Elmeséltek egy "kísérletet", és annak nyomán álltunk neki a probléma megfejtésének. Okosabb nem lettem, de talán még szélesebb szögből látom most a helyzetet. Mindenesetre három feladatot az ötödikeseimmel is elvégeztettem. Az elsőt (Paul 8 éves, az anyja 26 évvel idősebb. Hány éves az anya?) csont nélkül megoldották: 8+26. A másodikat is (Egy pásztornak 13 kecskéje és 21 báránya van. Hány éves a pásztor?) 13+21 állították teljes meggyőződéssel. Álltam a teremben és nem tudtam, mi a fene ez. Mikor látták rajtam, hogy valami nem stimmel, némelyek annyira fölbátorodtak, hogy másfajta megoldással álltak elő: talán 13x21? Nem gondolkodtak, csak manipuláltak a számokkal. Mindezt azok után, hogy az összes matekórát gondolkodtató feladattal kezdem, és mindig alaposan megbeszéljük a lehetséges megoldásokat. Totál feleslegesen - derült ki számomra. Nem és nem akarnak gondolkodni: unják, fárasztja őket, nincs rá szükségük az életben, nem tanulták meg, mert mindent készen kapnak, semmi feladatuk nincs otthon, ami egy kicsit is kreativitást fejlesztene. Ahogy kilépnek az iskolából azonnal a kezükben a telefon és már menet közben játszanak valami villódzó, gyors,  csak automatizált reagálást, de semmi gondolkodást nem igénylő hülyeséget. Azóta is csak azon jár az agyam, mit kellene másképp csinálni, hogyan lehetne ezeket a gyerekeket arra szoktatni, hogy gondoljanak át egy problémát, ne várjanak másokra a megoldásban. 

Amúgy a továbbképzésen mást sem szajkóztak a kollégák, hogy de hát a tanterv, nincs idő, mert a tantervet kell teljesíteni. Látjuk, hogy mi ennek az eredménye. Én már lázítok, hogy ez így nem mehet tovább, de nagyon sok kollégámnak teljesen megfelel mindez. Ők leadják az anyagot és kész. Van egy tanárnő, aki egyenesen stressz alatt áll, mert egy szülő tételesen számonkéri tőle a könyv minden témakörét, ha belefér az órákba, ha nem. Lassan belebetegszik ebbe a nyomásba. 

Emberek! Mi nem vagyunk normálisak.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése